fcsd.pl

Biznes, Finanse, Prawo, Polityka, Nauka

Finanse

Wymiana oleju silnikowego: kiedy i jak wykonać ją samodzielnie?

Wymiana oleju silnikowego: kiedy i jak wykonać ją samodzielnie?

Systematyczne wymiany oleju silnikowego utrzymujące jego odpowiednią ilość i jakość są jednym z kluczowych aspektów dbania o samochód i jego zapewniania mu sprawności przez długie lata. Chyba każdy, nawet niedoświadczony kierowca wie, że zabieg zmiany oleju należy co jakiś czas przeprowadzać. Jednak jak często należy to robić lub tym bardziej, jak zrobić to samodzielnie jest dla wielu osób tajemnicą. To właśnie dla takich osób przygotowaliśmy ten wpis. Opiszemy w nim jak często należy wymieniać olej w samochodzie oraz jak wygląda jego samodzielna wymiana.

Jak często wymieniać olej w silniku?

Odpowiedź na to pytanie: „jak często wymieniać olej silnikowy samochodu” jest jednocześnie niezwykle prosta i problematyczna. Najprostszą odpowiedzią jest bowiem: „tak często, jak zaleca to producent”. Jest to dobra odpowiedź w przypadku nowszych samochodów, w których instrukcja obsługi jeszcze się gdzieś nie zgubiła, a motywacja, żeby robić wszystko zgodnie z zaleceniami producenta jest duża.

Gorzej ta sprawa wygląda, kiedy mówimy o starszych samochodach. W ich przypadku trudniej o jednoznaczną odpowiedź. Najbardziej ogólną jest, aby olej wymieniać raz do roku lub nie rzadziej niż co 15-20 tysięcy kilometrów. Dla większości osób posiadających nieco starsze samochody dobrą radą jest więc połączenie wymiany oleju, filtra i innych części eksploatacyjnych z corocznym przeglądem technicznym przeprowadzanym na stacji diagnostycznej. Jeśli więc widzisz, że zbliża się termin badania technicznego, to umów się też do mechanika na coroczny przegląd i wymianę oleju.

Samodzielna wymiana oleju

Samodzielna wymiana oleju jest jak najbardziej możliwa, ponieważ proces ten polega po prostu na wykręceniu specjalnie przygotowanej w tym celu śruby w misce olejowej, poczekanie aż olej spłynie, przykręcenie wspomnianej śruby na swoje miejsce i uzupełnienie oleju do poziomu wskazanego przez producenta.

Proces ten jednak, mimo że jest prosty, to niesie za sobą wiele nieprzyjemnych utrudnień. Po pierwsze trzeba mieć garaż wyposażony w tunel lub podnośnik. Po drugie zużytego oleju nie można ot, tak gdzieś wylać i trzeba zawieźć go do specjalnego punktu utylizacji. Po trzecie cały proces jest niezwykle brudny, przez co sprzątnie po nim może zająć więcej czasu i nerwów niż sama wymiana. Z tych trzech powodów odradzamy samodzielne próby wymiany oleju i polecamy zlecenie ich warsztatom, które posiadają odpowiedni sprzęt i wyposażenie, przez co koszt robocizny nie wyniesie więcej niż 50-100 zł.

Materiał zewnętrzny

Udostępnij